Internationalisering

Were Di kijkt graag letterlijk en figuurlijk over grenzen heen. Dat is interessant en noodzakelijk want 'de wereld wordt steeds kleiner'. Nederland is sterk internationaal georiënteerd. Door globalisering wordt de samenleving geconfronteerd met andere nationaliteiten, ideeën, culturen en achtergronden dan de eigen. Onze leerlingen moeten dus worden voorbereid op het functioneren in een internationale omgeving. In onze dynamische maatschappij is het steeds vanzelfsprekender meerdere vreemde talen te beheersen. Kennis van de talen draagt in belangrijke mate bij aan de basis voor communicatie. Het stimuleert de communicatie met inwoners van andere landen en bevordert het leren van- en over andere culturen en mensen met andere waarden en normen. Die kennis draagt bij aan de vorming van wederzijds begrip. Leerlingen van Were Di gaan tijdens hun schoolcarrière internationale contacten aan en werken op verschillende terreinen samen met jongeren uit andere landen. Were Di levert hierdoor een bijdrage aan de ontwikkeling en vorming van een toekomstige generatie Nederlanders en Europeanen die elkaars opvattingen kent.

Taalexcursies

Zo worden er bijvoorbeeld taalexcursies naar steden in België, Duitsland en Engeland georganiseerd. Tijdens die excursies leren leerlingen de stad kennen en doen ze ervaring op met het spreken van de taal door het uitvoeren van opdrachten. Een aantal leerlingen gaat jaarlijks mee op reis naar Toscane waar ze onder meer meer leren over kunst en cultuur.

Havo4 en vwo4 en 5 op stedentrip naar Berlijn

Derdejaars leerlingen van vmbo-gt gingen op excursie in Berlijn. Ze leerden veel over de taal, cultuur en geschiedenis van de wereldstad. Bekijk hieronder het filmpje en de foto's.

Foto-impressie reis Berlijn juni 2018:

Op excursie naar Italië

In april 2017 gingen leerlingen van 4havo en 5vwo op excursie naar Italië (Toscana en Milano). Tijdens deze kunstexcursie voor leerlingen met tekenen en/of klassieke talen in hun pakket stonden onder meer een bezoek aan de marmergroeven van Carrara, de kerk, doopkapel en de toren van Pisa op het programma. Verder ging de groep naar Florence waar de leerlingen meer leerden over- en werk zagen uit de Renaissance. In Volterra werd meer kennis opgedaan over de Romeinen en in San Gimignano over de Middeleeuwen. Tijdens de citytrip in Milaan leerden de leerlingen meer over de moderne tijd en design. De bus maakte een tussenstop in Stuttgart waar tijdens een rondleiding door de stad volop aandacht werd geschonken aan moderne kunst.

Uitwisselingen

Daarnaast is er elk jaar een uitwisseling tussen zo'n vijfentwintig derdejaars leerlingen van Were Di en leerlingen van Colegio Esclavas de Maria in Almansa in Spanje. Leerlingen van Were Di en vier begeleiders zijn zo'n vijf dagen in Almansa te gast. De Spaanse leerlingen zijn daarna ook te gast in Valkenswaard. De leerlingen slapen in gastgezinnen. Ze voeren samen diverse educatieve opdrachten uit en maken kennis met elkaars land en cultuur. De selectie van de leerlingen die mee mogen, gebeurt op basis van hun motivatie.

Foto-impressie uitwisseling met school in Almansa:

Were Di Drie (tweedejaars leerlingen) onderhoudt een uitwisseling met INS l'Estatut in Rubi in Spanje. Onze leerlingen bezoeken deze school en de Spaanse scholieren komen ook naar Were Di Drie. Tijdens die uitwisseling leren ze van elkaar-, van elkaars cultuur en taal en van elkaars manier van leren. Ze ondernemen samen diverse educatieve, actieve en sportieve activiteiten. De leerlingen verblijven tijdens de uitwisseling bij gastgezinnen. Een foto-impressie:

Were Di onderhoudt ook een uitwisseling met een school in Denemarken. Jaarlijks bezoeken zo'n vijfentwintig leerlingen het gymnasium in Rønde. Ze voeren gezamenlijk een educatief programma uit.

Erasmus+ project

Twee keer per jaar krijgen vier van onze leerlingen uit 4 vwo de kans om deel te nemen aan het Erasmus+ project waaraan scholen uit België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Tsjechië en Nederland meedoen. Voor de uitwisseling is een Europese subsidie beschikbaar gesteld. Er zijn derhalve voor de deelnemende leerlingen geen kosten aan verbonden. Het thema van het Erasmus+project is 'The environment is our future, the environment is Europe's future'. In oktober 2018 gaan de leerlingen naar Diekirch (Luxemburg) waar ze zich zullen verdiepen in het onderwerp Circular economy. In maart 2019 staat het tweede project gepland. In Mönchengladbach (Duitsland) gaan de leerlingen zich bezighouden met Nature and Science (bee project). De voertaal tijdens de projecten is Engels. Meer weten over het Erasmus+ project ? Klik dan hier.

Foto-impressie van het bezoek van de leerlingen aan Diekirch. De leerlingen treden in gesprek met politici en CEO’s uit de omgeving van Luxemburg. Ze bevragen hen over hun ideeën over o.a. de haalbaarheid van een circulaire economie. Ze maken een zelfbedacht product dat past binnen de ideologie van circulaire economie en ze discussiëren over de luchtkwaliteit in Luxemburg.

Meer informatie over het Erasmus+project vind je ook op hier.

Website door Webtraders